Sinds 1993 heb ik “Mutzer”. In feite was het een vaarklaar casco, dus romp met tuigage en motor en totaal zonder intimmering. Dat wilde ik ook zodat ik alles kon intimmeren naar mijn eigen idee. Op de foto’s hiernaast is voor een deel te zien wat er van geworden is.



Het intimmeren en de renovatie hebben in feite zo ‘n tien jaar geduurd. Tot deze renovatie behoorden zoal:
1: het vervangen van de stuurinrichting, 
2: het vervangen van de té kleine (vlucht-) luiken,
3: het aanbrengen van extra patrijspoorten,
4: het aanbrengen van mastkokers voor mast en    bezaan, 
5: het aanbrengen van nieuwe loospijpen,
6: het totaal isoleren met glaswol + tweezijdig alu-folie



Inmiddels (2017) is het einde van de totale renovatie in zicht. Ook was het plan ontstaan om het originele stalen windscherm/stuurhuis, met buiskap, te vervangen door een vast stuurhuis van hechthout. Dat heb ik in 2009 gerealiseerd. De voordelen::
1: de buiskap niet meer regelmatig hoeven te vervangen,
2: dak met mogelijkheid voor zonnepanelen,
3: het kunnen monteren van het magnetisch kompas,
4: meer beschutting in de kuip bij slecht weer,
5: meer bescherming voor apparatuur (echolood, gps etc.
6: voor een deel ook beschutting tegen de zon.



In juni 2011 wilden we beginnen met het maken van lange reizen. Geplaagd door o.a. mijn kanker (december 2008, oktober 2010 en februari 2012) en het krijgen van nieuwe heupen (februari 2010 en dec. 2016) moest dit uitgesteld worden. We geven de moed natuurlijk niet op!  Momenteel ben ik gelukkig aardig hersteld van operaties en behandelingen en ben ik sinds april 2017 weer volop aan het klussen aan boord.



De grootste en belangrijkste verbouwingen aan de boot, zoals het intimmeren, stuurinrichting vernieuwen, laswerkzaamheden, tuigage vernieuwen, de romp opknappen, zijn gedaan toen wij op de scheepswerf “De Rietpol” in Spaarndam een ligplaats hadden. De mogelijkheden op deze werf logen er niet om en de vakkennis daar was van een hoog niveau. Ook is “De Rietpol” hét adres voor o.a. wind- en sleepgeneratoren, zonnepanelen, accu’s voor gebruik aan boord en nog veel meer. Wij hebben bijvoorbeeld de “Air Marine” aangeschaft, een windgenerator met een groot vermogen, alsmede een dieselkachel “Heatpol” voor de koude of vochtige momenten.



Voor de lange reizen hebben we een tweedehands “Sailomat”-windvaan-stuurinrichting gekocht (Hollandse licensie kopie).
Een windvaan gebruikt geen enkele energie en is de beste stuurman aan boord. Bovendien is deze Sailomat als noodroer te gebruiken omdat-ie een eigen roer heeft en een pendulum. Dit model blinkt vooral uit in voor-de-windse koersen, waar windvaan-stuurinrichtingen het vaak moeilijk hebben. 



Er stonden 2 rolfoksystemen voor de 2 voorzeilen op de wenslijst. Die heb ik bij een tuigerij als tweedehands gekocht, 2 Facnor systemen. Die voor het kotterfok is gemonteerd en die voor de genua wordt binnenkort gemonteerd. Om de bestaande voorzeilen aan te passen, dus de leuvers weg te halen en pezen te laten aanbrengen is niet de moeite. Deze bestaande voorzeilen zijn van erg dun doek en oud. Intussen hebben wij bij Hagoort Sails een nieuw kotterfok laten maken. De genua en het grootzeil volgen binnenkort.



http://www.eco-energy.nl/http://www.info-spaarndam.nlhttp://www.eco-energy.nl/http://www.eco-energy.nl/http://www.eco-energy.nl/http://www.sailomat.com/http://www.sailomat.com/shapeimage_1_link_0shapeimage_1_link_1shapeimage_1_link_2shapeimage_1_link_3shapeimage_1_link_4shapeimage_1_link_5shapeimage_1_link_6
de kajuitbank aan bakboord en de deur naar de punt
de kombuis aan bakboord bij de entree
de deur naar de punt en een stukje van de kajuitbank aan stuurboord
de huidige ligplaats in de totaal vernieuwde jachthaven “Nauerna”http://www.jachthavennauerna.nlshapeimage_6_link_0
de “Sailomat” - windstuurvaan op de spiegelhttp://www.sailomat.com/shapeimage_7_link_0
de “Sailomat” - windstuurvaan op de spiegelhttp://www.sailomat.com/shapeimage_8_link_0